İncirli mağara

Pazar günü arabamı Geçitkale güzergahına doğru sürdüm. Adımımı arabama atmadan önce portakal çiçeklerinin yaydığı mis kokuyu çektim Kokuyu ta ciğerlerimin derinliklerinde hissettim. Güneşli bir günde her taraf yemyeşil,sarının kırmızının harmanlandığı bir armoni edasında gülümseyen papatyalar,pembe sardunyalar ve yüzlerce bitki.Gözlerim ışıl ışıl bu güzelliklerin karşısında müzik çalarımda henüz gün ışığına çıkarmadığım Son Masal adlı son bestemi büyük bir keyifle albümündeki şarkılarımı dinleyerek Geçitkale'ye geldim.Amacım İncirli mağarasına gitmek,yakından araştırmak ve gözlemlerimi siz değerli okurlarımla paylaşmaktır.İncirli mağarayı bir çok kez yazılı anlatımlardan öğrenmeye çalıştım.Anlatımlar beni bir an önce bu mağarayı görmeme sevketti.Bu yer ise evimden bir hayli uzaktadır.Çok sevdiğim bir arkadaşımdan yardım istedim.Buluşma noktamızdan yola birlikte devam ettik.Çınarlı köyü inanılmaz şirin tertemiz çevreciği,evleri,yolları,yeşili,albenisi ile güzellik yüklü bir köyümüzdür.İncirli mağarasına ilerledikçe adanın bir çok yerinden gelen insanlarımız,yolun sağında ve solunda yanan mangallar,kurulan sofralar,cıvıl cıvıl top oynayan çiçek toplayan yüzlerinde tebessüm çocuklar bizim insanlarımız hepsi.İncirli mağarasını görebilmek için gelen insanlarımız ve içimdeki heyecanla arabamı park alanına park ettikten sonra yokuş tırmanmaya başladık.Mağara ağzında ellerinde makbuzla bizi karşılayan güleryüzlü bir bekçi ile karşılaştık.Kocaman incir ağacı dağın eteklerinde inanılması güç Tanrı'nın yarattığı imkansız bir doğa olayı ile karşılaştık.İncirli mağarasında önce dilek tuttum.Arkadaşımla birlikte gözlerimize inanamadık.Mağaranın içerisinde adım adım ilerlemeye başladık.Elimde fotoğraf makinam bu mucize İncirli mağarasını arşivliyorum.Her adımım beni hayretler içerisinde bırakır.İçiniçin de kendi kendime kızdım bu kadar Kıbrıs sevdalısı olmama rağmen neden ziyaretim bu kadar geç oldu.İlgisizliklerin karşısında hep üzüldüm ve üzülüyorum.Bu açıdan kendi kendime çok çok kızdım.Bu eşi bulunmaz İncirli mağarasını görmeme vesile olan dünya iyisi Hıncal Düzkar'a milyonlarca teşekkürler.Geçitkale belediyesine bağlı Çınarlı köyünün 2 km güneydoğusundadır İncirli mağarası.Poliyosen yüzeyinin altında Kıbrıs adasının jeolojik olarak en önemli mağarasıdır.İncirli mağarası kuaterner röliyef sisteminin karakteristik bir şeklidir.Mağara ismini mağaranın girişindeki incir ağacından almaktadır.Toplam uzunluğu 311 km olan mağaranın günümüzde yalnızca 70 metresi ışıklandırılmış olarak ziyaretçilere açılmıştır.Jips tabakası oluşum yaşı 5 milyon yıl mağara oluşumun ise 150-200 bin yıl arası bir geçmişe sahip olduğu düşünülüyor.Jipslerin(alçıtaşı) litolojik özellikleri ve birbirini kesen yoğun çatlakları nedeniyle mağaranın kancalı ve de kafesli bir yapısı vardır.Özellikle son bölümleri labirentleri şeklinde biribirine bağlanan galeri ve koridorlardan oluşmuştur.Genişliği 1-7 metre yüksekliği 0,5-6 metre arasında değişen İncirli mağarasının son noktası 0 metre kabul edilen girişe göre -14 metrede (en derin nokta)yer alır.Buna karşılık güneydoğuda bulunan galerinin yüksekliği ise 2 metredir.Yoğun olarak sarkıt,dikit,sütun,örtü duvar,damar taşları ve karnıbahar benzeri şekillerinden oluşan,kimyasal çökeleklerle kaplı olan İncirli mağarası gelişimini tamamlamış geçit konumlu fosil bir mağaradır.Girişi çökmeler sonucu yeniden açılan mağaranın son bölümü tavandan düşmüş bloklarla kapanmıştırdır.İncirli mağarası KKTC alanı içerisinde bilinen tek alçıtaşı mağarasıdır.Mağaranın sadece batı yönünden girişi mevcut olup ağzı bir insanın eğilerek girebileceği yüksekliktedir.Jips erimeye son derece uygun bir kayaçtır.Bu yüzden jips morfolojisine ait olan şekiller çok hızlı bir şekilde oluşurken aynı zamanda çok hızlı bir şekilde de tahrip olmaktadır.Ayrıca KKTC'ye oranla daha geniş bir jips yayılımına sahip olan Türkiye'de de şimdiye kadar bazı küçük tüneller dışında böylesi jips mağarasına rastlanmamıştır.Bu nedenle İncirli mağarası mağara bilimi açısından da çok önemli bir yere sahiptir.Mağaranın nasıl keşfedildiği konusundaki bir rivayete göre mağaranın güneyinde bulunan meyve bahçesinden meyve çalan hırsızlar,mağaranın girişinde bulunan incir ağacının altında akşam olmasını beklerlerken çaldıkları narları mağaranın ağzından içeriye düşürürler. İçeriye düşen narı almak için mağaranın içine giren hırsızlar gördükleri manzarayı köye gelir anlatırlar. Bunun üzerine köylüler mağaranın varlığından haberdar olurlar.Öte yandan mağaranın girişindeki incir ağacının meyvelerinin şifalı olduğuna ve çocuğu olmayan çiftlere şifa verdiğine inanılıyor.Yerinde incelediğim ve hayretler içerisinde kaldığım İncirli mağarasını her insanın görmesini dilerim.Mağaranın içerisinin manzarası ve dışarının manzarası anlatmaya kalemler yetmez.Yukarıda belirttiğim tarihi bilgiyi Kültür Bakanlığı'ndan noktasına virgülüne dokunmadan sizlere aktardım.Küçücük adamızda görülecek o kadar çok eşi bulunmaz güzelliklerimiz vardır ki böyle bir coğrafyada yaşadığımız için ben kendimi çok şanslı hissediyorum.Mağaranın etrafında duran bir çok ağaçta bir eksiklik hissettim dilek ağacı.Sıcağı sıcağına arabamda bulabildiğim yün mor eldivenlerimi gözümüze kestirdiğimiz bir çam ağacına asarak dilekte bulunduk.Kıbrıs Türkü'nün güzel düşünceleri gerçekleşsin dileği ile sizi seviyorum.
Bu haber 7253 defa okunmuştur
  • cunurko magrasi hasan  lefke - 14.04.2012 Fahriye hanim,siz,simdi guneyde kalmis,ancak cok sirin olan yagmuralan koyunuzdeki.cunurko magrasinida,bir arastirin,gorun,herhalde kendi koyunuzde olan bu magradan haberiniz yoktur.
  • can  kıbrıs - 10.04.2012 evet fahriye hanım cok gezen mi cok okuyan mı bilir tezine ne yazalım:sizin bu arastıarmacı yonunuze hayranım birkere daha hayran oldumm sizi seviyorummm sevgiler saygılar basarılarrrrrrrrrrrrrr
  • Burak   - 10.04.2012 Lelimelerin efendisinin klasigi minicik kosesinde yine herseyi inanilmaz bir uslupla anlatmis eline saglik seni cok seviyoruz
  • Murat   - 10.04.2012 Desenize bu yaz yasadik beste geliyor ne zaman geliyor???bizi sabirsizlandirmayin aciklayin litfen.saygilarimla...
  • Melis  İstanbul - 10.04.2012 Yeni besteniz icin sabirsizlaniorm harika yazmissiniz yine tarihle icice soktunuz bizi ama besteniz benim icin daha onemli ne zaman duyabiliriz bilgi verin noluur
  • Sebnem  İstanbul - 10.04.2012 Ruyalar ulkesinin ruya kadini sizi cok tebrik ediyorum
  • Hakki  Girne - 10.04.2012 Degerlerizi tanittiginiz hatta biz kibrislilara bile ogrettiginiz icin size minnettariz saolun varolun yeni bestenizi 4 gozle bekliyoruz
  • Ramazan  Lefkosa - 10.04.2012 harkia mukemmel muhtesem haftaya benda ordaim
  • Merve   - 10.04.2012 Arastirma beceri zeka bilgi ses guzellik sanatin her turlusu aman allahim siz nasil bir insansiniz bizim biricik melegimiz iyilik perimiz sizi cok ama cok seviyoruz
  • Sebnem   - 10.04.2012 gercekten gorulmeye deger bir yermis ilk firsatta ziyaret edecegim sizi cok seviyoruz minik tuyonuzuda aldik imarim en yakin zamanda bizim arabalarimizdada besteniz yukselmeye baslar yeni bir slogan olur
  • Sude  Lefkosa - 10.04.2012 Mutlaka gideceklerim sirasinda sayenizde ilk sirayi aldi.iyiki varsiniz
  • Ayse  Bolu - 10.04.2012 Yeni yazinizda yeniden kibrisa giip gelmis kadar olduk elinize saglik bu guzel gezi icin tesekkur ederim:))
  • Bural   - 10.04.2012 İnanin okurken basim dondu biraz kibris biraz tarih biraz bilim yine inanilmaz bir sekilde herbirini inci gibi dizmis ayni mukemmellikte harmanlamissiniz.bize ogretmeye devam edin iyiki varsiniz.yeni bestenizide merakla bekliyoruz sizi cok seviyoruz....
  • HINCAL DÜZKAR   - 10.04.2012 BÖLGEMİZDE BULUNAN BU MUHTEŞEM DOĞA HARİKASINI SİZİNLE PAYLAŞMAKTAN ŞEREF DUYDUM,ÜLKEMİZİN TANITILMASINDA O KADAR BÜYÜK PAYINIZ VARKİ,EMİNİM BU YAZINIZDAN SONRA BU MUHTEŞEM MAĞARAYA ZİYARETCİ AKINI SÜRECEK VE ONLARDA BU BÜYÜLÜ GÜZELLİK KARŞISINDA MUTLU OLACAKTIRLAR.